جمعه 09 فروردین 1403
ژاوی هرناندز؛ رهبر ارکستر میانه زمین فوتبال شنبه 11 خرداد 1398  

ژاوی هرناندز؛ رهبر ارکستر میانه زمین فوتبال

نویسنده : حسین شهرکی
شنبه 11 خرداد 1398


  طبق فلسفه ژاوی باید بهترین خودت باشی! اگر شما هم یکی از علاقه مندان ژاوی هستید سری به پیج او بزنید، شاید برای همیشه یکی از دنبال کنندگان او شوید.

ژاوی هرناندز؛ رهبر ارکستر میانه زمین فوتبال

 

ژاوی هیچ توانایی پیچیده و خاصی در زمین نداشت، نه سرزن بود، نه طوری فوتبال بازی می کرد که کسی قادر به مهارش نباشد. اما چه چیزی از او فوتبالیستی ویژه ساخت؟ شاید اینکه فقط خودش بود و هروز برای بهتر شدن تلاش می کرد از او شخصیتی متمایز ساخته بود. ساده بگویم، طبق فلسفه ژاوی، باید بهترین خودت باشی!شاید اگر روزی ژاوی فوتبالیست نمی شد و خودش را به عنوان یکی از ستارگان دنیای فوتبال معرفی نمی کرد، او را در لباس یک رهبر ارکستر بین المللی و یکی از نوابغ موسیقی جهان می دیدیم. زیرا که او ریتم نوازی را بهتر از موزیسین دیگری درک کرده است. شاید اینکه برایش احساسی می شویم، بی ارتباط با خداحافظی او طی چند روز اخیر نباشد. او همیشه با هواداران ارتباط خوبی داشته و با احترام برخورد کرده است. همین عامل سبب شده که حتی هواداران رئال مادرید (به واسطه دشمنی در ال کلاسیکو) هم به نیکی از او یاد کنند. با این حال او به سبب محبوبیتش حدود ۲.۳ میلیون دنبال کننده در اینستاگرام دارد و رخدادهای ویژه خود را با آن ها به اشتراک می گذارد. اگر شما هم یکی از علاقه مندان ژاوی هستید سری به پیج او بزنید، شاید برای همیشه یکی از دنبال کنندگان او شوید.

 

ژاوی

 ژاوی یکی از بی حاشیه ترین بازیکنان فوتبال دوران خود بود؛ شاید به همین علت باشد که در کل دوران فوتبالیش جنجالی به وجود نیامده است. حتی اگر تمام زندگی ژاوی هرناندز را زیر و رو کنید، چیزی پیدا نخواهید کرد، رفتار این بازیکن به طوری بوده که حتی شایعه ای هم حول او پخش نشود. تمام عشقش فوتبال است، عشقی که در ۱۱ سالگی و از آکادمی بارسلونا آغاز شد و زندگی پر ماجراجویی برایش رقم زد.

 ژاوی هرناندز در زمین فوتبال نیز چنین شخصیتی را از خود بروز می داد و با هوش سرشار و سبک خاصش، بدون اینکه در زمین به خودنمایی بپردازد، به زیبایی فوتبال می افزود، توانایی ژاوی متکی بر پیدا کردن فضا در شرایط سخت بود، این چیزی بود که او در زمین اجرا می کرد. با پاس های بی شماری که رد و بدل می کرد سرانجام حفره ای در تیم حریف ایجاد می کرد و توپ را در اختیار مهاجمین قرار می داد. علاوه بر این توانایی فوق العاده ای در بازیخوانی حریف داشت که به او در ارسال پاس به فضاهای باز زمین کمک می نمود. او همیشه به عنوان یک فرد بازیساز خود را وقف تیم کرده بود و با ارسال پاس های دقیق هم تیمی های خود را در موقعیت گل قرار می داد و به همین دلیل لقب مهندس از سوی هواداران به وی اعطا شد.

 ژاوی

 البته ژاوی همیشه به علت مدل موهایش مورد توجه هواداران بوده و بسیاری از هواداران لقب مو آناناسی را به او داده بودند. هم بازیانش همیشه از بازی در کنار او حس خوبی داشته اند و احتمالا در ذهنشان این جمله را مدام زمزمه می کرده اند: توپ را به ژاوی بسپار و برو! او نقشی کلیدی در تیم بارسلونا داشت؛ نقشی کلیدی که بعد خروج او از بارسلونا هنوز خلاء آن پر نشده است و هرروز بیشتر از قبل حسرت از دست دادن چنین گوهر نابی را به دل های هواداران این تیم محبوب می نشاند. شاید این از زشتی فوتبال باشد که بازیکنی با این ویژگی ها موفق به کسب جایزه بهترین بازیکن جهان نشد. با این همه، ژاوی یکی از ارکان کلیدی تیم هایش در کسب جام های مختلف از لالیگا و لیگ قهرمانان اروپا گرفته تا یورور و جام جهانی بود و بیشتر از هر بازیکنی موفق به دریافت جام قهرمانی شده است.

 ژاوی

 

فوتبال باشگاهی ژاوی هرناندز

ژاوی هرناندز کروز (به اسپانیایی: Xavier Hernández Creus) معروف به ژاوی در شهر ترسا ایالت کاتولونیا اسپانیا به دنیا آمد. ژاوی از همان کودکی اشتیاق زیادی برای فوتبال بازی کردن داشت و از خود توانایی های ویژه ای در این زمینه نشان داد، بنابراین پدرش گواگیم بازیکن سابق تیم فوتبال سابادل مسیر زندگی او را به بهترین نحو هدایت کرد و پای او را به لاماسیا، موسسه استعداد یابی بازیکنان مستعد بارسلونا، باز کرد. جالب است که بدانید او توانست از همان سن ۱۱ سالگی فوتبال را به صورت آکادمیک در باشگاه بارسلونا دنبال کند.

 ژاوی

   ژاوی راه خود را در لاماسیا، آکادمی معروفی که ستارگان زیادی از جمله مسی را به دنیای فوتبال معرفی کرده است، انتخاب کرده؛ پله های موفقیت را یکی یکی بالا برود و به عضویت تیم دوم بارسلونا  در بیاید. در سن ۱۸ سالگی  همراه همان تیم توانست به دسته ی دوم لالیگا صعود کند. او به روند رو به رشد خود ادامه داد تا بالاخره به تیم اصلی بارسلونا راه یافت و در ۱۸ اوت ۱۹۹۸ نخستین بازی خود را در برابر مایورکا انجام داد. ژاوی یکی از وفادارترین بازیکنان بارسلونا بود؛ به معنای واقعی کلمه عاشق  بازی در بارسا بود! او ۱۷ سال در بارسلونای اسپانیا بازی کرد و طی این سال ها موفق به کسب ۳۰ جام معتبر بین المللی شد که از این حیث در بین بازیکنان اروپایی رکوردار است. اما داستان رویایی ژاوی با مصدومیت پپ گواردیولا آغاز شد،  فصل ۲۰۰۰-۱۹۹۹ فصل خوبی برای ژاوی هرناندس بود، گواردیولا بیشتر فصل را بر اثر مصدومیت از دست داده بود و ژاوی انتخاب اول مربی برای پست هافبک میانه شده بود. ژاوی از این فرصت به بهترین نحو استفاده نمود و با نشان دادن توانایی هایش به بازیساز اول کاتالان ها تبدیل شد.   سرمربی های زیادی از فن خال گرفته تا رکساچ، آنتیچ و رایکارد به بارسلونا آمدند و پس از مدتی تیم را ترک کردند، اما ژاوی در همه این مدت بازیساز اول بارسلونا بود و در حالی که ۲۵ سال سن داشت، حدود ۳۰۰ بازی رسمی برای بارسلونا انجام داده و به اوج پختگی رسیده بود. اما اوج هنر ساق های ژاوی زمانی نمایان شد که گواردیولا سرمربی بارسلونا شد. گواردیولا به خوبی واقف بود که چه گوهر نابی را در تیم خود دارد. در این زمان، ماموریت بارسا برای کسب جام های مختلف به بازیگردانی مسی، ژاوی، اینیستا و سایر بازیکنان آغاز شد و این ستاره های تکرار نشدنی توانستند دوران طلایی بارسلونا را رقم بزنند.

 ژاوی

  او در ۷۰۰ بازی که برای بارسلونا انجام داد، ۸۵ بار گلزنی کرد و ۱۵۰ پاس گل داد و تبدیل به اولین بازیکن بارسلونا شد که بیش از ۱۵۰ بازی بین المللی را در کارنامه خود به یادگار گذاشته است. او در بارسا هشت بار عنوان قهرمانی لالیگا را کسب نمود و چهار بار جام قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را فتح کرد. او همچنین پنج بار نامزد بهترین فوتبالیست جهان شد و سه بار در سال های ۲۰۰۹، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ موفق به کسب عنوان سومین بازیکن جهان شد.

  سپس در سال ۲۰۱۵ در مراسمی باشکوه از بارسلونا جدا شد و راهی تیم السد قطر شد؛ وی سال های خوبی را در قطر گذراند و موفق شد در این تیم ۴ جام کسب کند و مجمع تعداد جام های کسب شده اش را به عدد ۳۴ برساند. همین سال گذشته بود که علیرضا بیرانوند دروازه بان تیم پرسپولیس با واکنشی استثنایی دست او را از جام قهرمانان آسیا کوتاه کرد تا آخرین رویاهای ژاوی را بر باد بدهد. اما شاید فوتبال معشوقه ی بی رحمی باشد که ناگهان در آسمان و زمین رهایت می کند، چیزی که در نهایت برای ژاوی هم رخ داد و در سن ۳۹ سالگی و آن هم در ورزشگاه آزادی از دنیای حرفه ای فوتبال خداحافظی کرد.

 ژاوی

فوتبال ملی ژاوی

  ژاوی فوتبال در رده ملی را از تیم های پایه آغاز کرد و این مصادف شد با اولین افتخار و کسب مقام نائب قهرمانی المپیک سیدنی! همین افتخار کافی بود تا بلافاصله به تیم بزرگسالان راه یابد. او در رده ملی هم تمامی عناوین را درو کرده و توانسته مدال زرین قهرمانی جهان و یورو را به گردن بیاویزد.

 اما هشت سال طول کشید تا ژاوی دومین افتخارش را در رده ملی کسب کند، در سال ۲۰۰۸ او علاوه بر کسب جام قهرمانی، توانست عنوان بهترین بازیکن یورور را کسب نماید. او به همراه آندرس اینیستا توانستند سبک بازی تیکی تاکای معروف اسپانیایی را به زیبایی هرچه تمام تر به نمایش بگذراند. ژاوی تحلیل جالبی از پاسکاری میان خودش و اینیستا دارد و صدای آن را به صورت "پم، پم، پم" تشبیه کرده است.

 ژاوی

 نسل طلایی اسپانیا در این برهه زمانی توانست تمام عناوین موجود را کسب کند و عنوان قهرمانی جام جهانی ۲۰۱۰ را نیز کسب کند. اما روحیه ماتادورها سیری ناپذیر بود و ژاوی به عنوان یکی از ارکان موفقیت این تیم، موفق شد جام قهرمانی یورو  ۲۰۱۲  را هم از آن خود کند. ژاوی سرانجام در سال ۲۰۱۴ هم بعد از ناکامی در جام جهانی برای همیشه از فوتبال ملی کناره گیری کرد.

یکصدا همراه مهندس فوتبال

ژاوی در دوران بازیگری بسیار بی حاشیه و به دور از جنجال سازی های رسانه ای بود، مهندس با شخصیت  داستان ما خارج از مستطیل سبز دلربایی بلد نبود و غیر از فوتبال به چیزی فکر نمی کرد، شاید همین دلیلی باشد که علیرغم شایستگی هاش، دنبال کننده کمتری نسبت به سایر سلبریتی ها در اینستاگرام داشته باشد. اما او توانسته هواداران واقعی را گرد خود جمع کند و تصاویری از خاطرات گذشته و موفقیت هایش را با آن ها به اشتراک بگذارد. علاوه بر این لحظات نابی از خانواده و دوستانش را در پیج خود ثبت نموده که اهمیت جایگاه آن ها را نشان می دهد.

 ژاوی

 جالب است بدانید که اخبار گوناگونی در مورد آینده ژاوی بعد از خداحافظی مطرح شده، اما او هنوز واکنش خاصی در پیج  اینستاگرامش از خود بروز نداده است. وقت را هدر ندهید! اگر شما هم عاشق سبک بازی و شخصیت ژاوی هستید، به راحتی میتوانید پیج او را دنبال کنید، زیرا در این پیج گاها مباحث جالبی از سوی طرفدارانش مطرح می گردد که جذابیت های ویژه ای دارد.

اشتراک گذاری :


مطالب مشابه
ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر

  • این سایت نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

ارسال
دیدگاه ها