پنجشنبه 08 فروردین 1403
۹ موزه تهران که بازدید از آنها خالی از لطف نیست پنجشنبه 26 اردیبهشت 1398  

۹ موزه تهران که بازدید از آنها خالی از لطف نیست

نویسنده : زهرا محمدی
پنجشنبه 26 اردیبهشت 1398

 موزه های مردم شناسی ،موزه های علوم و تاریخ طبیعی،موزه های فضای باز، موزه های مینیاتوری و یا حتی موزه های خودرو. شما به کدام نوع موزه علاقه دارید ؟

۹ موزه تهران که بازدید از آنها خالی از لطف نیست

 

شاید وقتی اسم شهر تهران به زبان بیاید ، اولین چیزی که به ذهن تان برسد  آلودگی و ترافیک سرسام آور آن  باشد، اما باید عنوان کنم که بر خلاف تصور ما این شهر پر است از مکان های دیدنی و گردشگری آن هم در فصل خوب بهار.شاید یکی از انتخاب های مناسب در این هوای خوب بازدید از موزه هایی باشد که قدمت آنها به روزگاران خیلی دور باز میگردد.

حالا که به این موضوع پی بردیم که تهران فقط دود و دم و صدای بوق ماشین ها نیست، بیایید با هم یک گشت گذاری در موزه های این شهر داشته باشیم.

هر کدام از ما ممکن است یک نوع موزه را دوست داشته باشیم و بخواهیم از آنها دیدن کنیم : موزه های مردم شناسی ،موزه های علوم و تاریخ طبیعی ، موزه های فضای باز ،موزه های مینیاتوری و یا حتی موزه های خودرو.

یکی از پر طرفدارترین انواع موزه ها موزه های باستان شناسی است. در اکثر شهرهای با قدمت دنیا ، اینجور موزه ها وجود دارد .با سایت در سایت همراه شوید تا به یکی از قدیمی ترین موزه های رسمی ایران برویم.

 

۱.موزه ایران باستان

 موزه

این موزه در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۱۳ خورشیدی به دستور رضا شاه اولین ایده های ساخت خود را پشت سر گذاشت و توسط یک معمار فرانسوی به اسم آندره گدار طراحی شد و توسط دو بنای معروف ایرانی به نام عباسعلی معمار و استاد مراد غلی ساخته شد و سر انجام در سال ۱۳۱۶ برای بازدید عموم افتتاح شد و الان با قدمتی ۸۰ ساله جزء بزرگترین موزه باستان شناسی تاریخ ایران است. ساختمان این موزه آجری شکل و قرمز رنگ با طاق های بلندو زیبایش به خوبی شناخته می شود و این ساختمان دو بخش دارد : آثار پیش از تاریخ که طبقه دوم موزه را به خود اختصاص داده و بخش تاریخی که از آثار آن در طبقه اول نگهداری می شود و باید بگویم که یک موزه دیگر با نمایی سنگی در کنار موزه ایران باستان خود نمایی میکند که آثار تاریخی دوران اسلامی از صدر اسلام تا دوره قاجار را در بر می گیرد و مجموعه این دو موزه یعنی موزه ایران باستان و موزه دوران اسلامی را موزه ملی ایران نام گذاری کرده اند.

همان طور که گفتیم موزه ایران باستان از دو بخش پیش از تاریخ و بخش تاریخی تشکیل شده و در کل مسیری که برای بازدید علاقه مندان در نظر گرفته شده از قدیمی ترین اشیاء به دوران های مختلف پارینه سنگی با قدمت  ۸۰۰ هزار سال تا یک میلیون سال آغاز و هر چه جلوتر بروید از قدمت اشیاء کمتر می شود و به ابزار های سنگی با قدمت ۱۰ هزار سال قبل پایان می پذیرد. از جمله این آثار می توان از قانون حمورابی ،کتیبه ها و حجاری های دوران باشکوه هخامنشی به ویژه آثار کشف شده از تخت جمشید ،آثار دوران اشکانی و ساسانی و همچنین اثر بسیار ارزشمند دیگری مثل مرد نمکی (یکی از مردان نمکی کشف شده از معدن نمک چهرآباد زنجان ) نام برد.

 
آدرس موزه ملی ایران : میدان امام خمینی- خیابان امام خمینی – ابتدای خیابان سی تیر – خیابان پرفسور ولن – شماره یک 

راه دسترسی : برای دسترسی به این موزه می توان از طریق متروی میدان حسن آباد و میدان امام خمینی اقدام کرد .

 ساعات بازدید از موزه : شش ماه اول سال ۹ صبح تا ۱۹
شش ماه دوم سال ۹ صبح تا ۱۷

 

۲.کاخ موزه گلستان

 موزه

 

وجود نام کاخ موزه گلستان در فهرست میراث جهانی یونسکو از آن اتفاق های شیرین تارخچه کشورمان است که اگر هزاران بار هم مرورش کنیم باز هم لبخند را بر لبان ما ایرانیان می نشاند.

امروز سایت در سایت  شما را به دیدن این موزه چشم نواز دعوت میکند. مزیت این کاخ موزه در این است که در بافت قدیمی تهران قرار دارد و راه رفتن روی مسیر سنگفرش شده جلوی کاخ گلستان شما را به سالهای دور پایتخت می برد. این کاخ از مقر های اصلی شاهان قاجار بوده . آقا محمد خان قاجار آن را بنا کرده است و وقایع تاریخی بسیار مهمی در آن اتفاق افتاده و می توان گفت سندی زنده ار تاریخ ایران محسوب می شود.

در ادامه مسیر بازدید از موزه گلستان همراهمان باشید تا سری به بخش های مختلف این کاخ بزنیم و البته این را هم بگویم که این تنها یک معرفی مختصر از هریک از این بنا هاست:


۱.آلبوم خانه: یکی از قسمت های مهم این کاخ آلبوم خانه است که یکی از مهمترین مخازن دنیا و دومین مخزن عکس و فیلم  بعد از موزه بریتانیا محسوب می شود.


۲.خلوت کریمخان :  آقا محمد خان قاجار جسد کریمخان زند را از شیراز به اینجا آورد و در زیر پله های این عمارت دفن کرده بود و از این طریق می خواست نفرت خود را از پادشاه زندیه نشان دهد


۳.ایوان تخت مرمر


۴.اتاق موزه (تالار سلام) و حوضخانه آن


۵.تالار آینه


۶.تالار الماس


۷.چادر خانه


۸.تالار عاج یا سفره خانه تالار برلیان یا سفره خانه


۹.تالاربرلیان یا تشریفات


۱۰.ساختمان کتابخانه


۱۱.عمارت شمس العماره


۱۲.عمارت بادگیر و حوضخانه وسیع آن


۱۳. (کاخ ابیض) موزه مردم شناسی

 

 آدرس:  تهران، منطقه ۱۲، خیابان ۱۵ خرداد، میدان ارگ

راه دسترسی: برای رسیدن به این کاخ موزه باید در ایستگاه پانزده خرداد در خط یک مترو از قطار پیاده شوید. پس از آن، از ایستگاه خارج شوید به سمت شرق خیابان پانزده خرداد حرکت کنید تا به خیابان داور برسید. ورودی کاخ موزه گلستان در همین خیابان قرار دارد.


ساعات بازدید: ۰۹:۰۰ تا ۱۸:۰۰ در شش ماه اول سال و ۰۹:۰۰ تا ۱۷:۰۰ در شش ماه دوم سال

 

۳.کاخ موزه سعدآباد

موزه

مجموعه تاریخی سعدآباد به مجموعه عمارت هایی گفته می شود که در شمالی ترین و خوش آب و هوا ترین منطقه تهران یعنی در دربند ،در زمینی به مساحت ۳۰۰ هکتار بنا شده است.
کاخ سعدآباد دارای حدود ۱۸۰ هکتار جنگل طبیعی است و رودخانه جعفر آباد از وسط محوطه کاخ می گذرد و در زمان قاجار محل استقرار و سکونت تابستانی ساهان این سلسله بوده است .
مجموعه سعدآباد چهار دوره تاریخی مختلف یعنی دوره قاجاریه ، پهلوی اول و پهلوی دوم و پس از انقلاب ایران را پشت سر گذاشته است. مجموعه سعدآباد دارای هجده کاخ کوچک و بزرگ از ذوره های قاجار و پهلوی است و تقریبا محال است که بتوان ار کاخ موزه سعدآباد در یک روز بازدید کرد با سایت در سایت همراه باشید تا شما را هرچه بیشتر با این کاخ های تاریخی آشنا کنیم:

 

۱- کاخ احمدشاهی  
۲- کاخ شهوند (کاخ موزه سبز فعلی، محل اقامت تابستانی پهلوی اول)
۳- کاخ سفید (کاخ موزه ملت، محل اقامت تابستانی پهلوی دوم)
۴- کاخ اختصاصی (موزه تاریخ طبیعی سابق در حال حاضر در اختیـار نهاد ریاست جمهوری)
۵- کاخ اسود (سیاه) موزه هنر‌های زیبا فعلی
۶- کاخ شمس (موزه پوشاک سلطنتی)
۷- کاخ اشرف (موزه ظروف سلطنتی)
۸- کاخ غلامرضا (موزه سلاح‌های دربار)
۹- کاخ ملکه مادر (در اختیار نهاد ریاست جمهوری)
۱۰- کاخ احمدرضا (در اختیار نهاد ریاست جمهوری)
۱۱- ساختمان عبدالرضا (امور اداری سعدآباد)
۱۲- کاخ بهمن پهلوی پسر غلامرضا (دفتر مدیریت)
۱۳- کاخ شهرام پسر اشرف (موزه نظامی)
۱۴- کاخ فریده دیبا (در اختیار نهاد ریاست جمهوری)
۱۵- کاخ قدیم ولیعهد رضا پهلوی (موزه بهزاد)
۱۶- کاخ جدید ولیعهد رضا پهلوی (موزه دفینه سابق و در حال حاضر در اختیار نهاد ریاست جمهوری)
۱۷- کاخ فرحناز و علیرضا فرزندان محمدرضا شاه (موزه خط و کتابت میرعماد)
۱۸- کاخ لیلا


در‌های باغ سعدآباد:

کاخ سعدآباد چندین در دارد که در اینجا به چند تا از این در ها اشاره می کنیم

درب زعفرانیه

درب میدان دربند

دو درب در جعفرآباد

درب رودخانه

درب کاخ سفید

درب نظامیه که رضا خان پهلوی بیشتر از این در وارد  کاخ سعدآباد می ‌شد.

درب خیابان دربند که محمدرضا پهلوی بیشتر از این در وارد کاخ می ‌شد.


آدرس: خیابان ولیعصر (زعفرانیه) خیابان شهید فلاحی – خیابان شهید کمال طاهری: خیابان ولیعصر (زعفرانیه) خیابان شهید فلاحی – خیابان شهید کمال طاهری

 راه دسترسی: از هر جای تهران که باشید، برای دسترسی به مجموعه سعدآباد می‌توانید در آخرین ایستگاه خط ۱ مترو، ایستگاه تجریش، پیاده شوید و سپس از میدان تجریش و در ابتدای خیابان جعفری و یا از میدان قدس(جنب ایستگاه مترو) با تاکسی به میدان دربند و ورودی شمالی کاخ سعدآباد بروید. لازم به ذکر هست که برای رفتن به میدان تجریش از اتوبوس های خطوط مختلف نیز میتوانید استفاده کنید.

ساعت کار کاخ موزه سعدآباد: نیمه اول سال ۸:۳۰ تا  ۱۷:۳۰

نیمه دوم سال از ساعت ۹ تا۱۶:۳۰

 

 ۴.کاخ موزه نیاوران 

 موزه

 شاید بپرسید علت اینکه نام این کاخ را نیاوران گذاشته اند چیست ؟


این باغ در زمان فتحعلی شاه قاجار در یک نیزار ساخته شد و همین امر باعث شد که این باغ به نی آوران مشهور شود و در گذر زمان به اسم محاوره ای نیاوران خوانده شود .در ابتدا محمد شاه قاجار بنای کوچکی در آن ساخت ولی بعد ار آن ناصرالدین شاه بنای باشکوه و مجلل و معروف صاحبقرانیه را در آن بنا نهاد.از دیگر بناهایی که در این مجموعه قرار دارند میتوان از کوشک احمد شاهی، موزه جهان نما و کتابخانه نام برد.محمد رضا پهلوی زمانی که روی کار آمد دستور تخریب بناهای کوچک باغ و احداث کاخی مدرن را داد و از کاخ صاحبقرانیه به عنوان محل کار خود استفاده کرد


کار ساخت این کاخ با طراحی مهندس عبدالعزیز فرمانفرماییان شروع و در سال ۱۳۴۶ به پابان رسید .این کاخ در دو طبقه ی و نیم ساخته شد و قرار بر این بود که به منظور محلی برای پذیرایی و اسکان مهمانان خارجی از آن استفاده شود ولی بعد از اتمام کار محمد رضا پهلوی به همراه خانواده اش در آن ساکن شد .کاخ نیاوران در خیابان باهنر محله نیاوران در شمال شهر تهران و در باغی به مساحت ۹ هزار متر مربع قرار دارد و از نکات خیلی جالب این باغ می توانیم بگوییم تنها ساختمان سلطنتی در ایران  است که سقف آن به صورت باز شو طراحی شده است.در بدو ورود به این کاخ وسایل زندگی دوران پهلوی و همچنین نقاشی ها و هدایایی که از پادشاهان دیگر کشورها به حکومت پهلوی داده شده را می بینید.

موزه

 بیایید با هم گشت و گذاری داشته باشیم و این وسایل زیبا و مجلل را ببینیم:

•مجموعه ای از ظروف چینی با تصاویر ناپلئون و خانواده سلطنتی ساخت کاخانه سور فرانسه
•ارگ متعلق به اشرف پهلوی
•شی تزیینی نقره ای با طرح برجسته از میوه ها هدیه نیکلای چائوسکو از کشور رومانی

•مجموعه ظروف بلور تراش دار ساخت چک اسلواکی
•قالیچه با طرحی از داستان شیخ صنعان و دختر ترسا بافت کاگاه کرمان
•گلدان های چینی و برنز ساخت کارخانه سور فرانسه
•پیانو ساخت آلمان و اهدایی از طرف کشور آلمان
•مجسمه سنگی بودا از کشور پاکستان

آدرس کاخ نیاوران: تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران)
راه دسترسی: اگر قصد رفتن به کاخ نیاوران را دارید، میتوانید سوار خط یک مترو تهران شوید و  در ایستگاه تجریش این خط پیاده شوید یا میتوانید از  BRT های مسیر راه‌آهن - تجریش و سایر اتوبوس‌هایی که مقصدشان میدان تجریش است و یا از تاکسی‌هایی که به این مقصد می روند، استفاده کنید.
ساعت بازدید: شش ماه اول سال، ساعت ۹ تا ۱۹

شش ماه دوم سال، از ساعت ۸ تا ۱۷

۵.موزه جواهرات ملی

موزه

موزه جواهرات ملی در ساختمان بانک مرکزی در خیابان فردوسی و روبروی سفارت ترکیه قرار دارد. خود من به شخصه یکی از علاقه مندان این موزه هستم و خیلی دوست دارم بدانم که پادشاهان و شاهزادگان کشورم از چه جواهرات و اشیاء قیمتی برای خود استفاده می کردند. اگر شما هم کنجکاو هستید که بدانید ، با سایت در سایت همراه شوید.

از در اصلی بانک مرکزی که وارد شویم و گیت اول را که رد کنیم به سالن بلیط فروشی می رسیم و موبایل و کیف خود را در اینجا باید تحویل دهیم و وارد ساختمان دوم می شویم و گیت دوم و سوم را هم رد میکنیم و اما حالا وارد جایی میشویم که شاید باورش برایتان مشکل باشد؛ گاو صندوقی در ابعاد بسیار بزرگ و با دیوار هایی با ضخامت یک متر. شاید هیچ وقت فکرش حتی به ذهنتان هم خطور نمی کرد که وارد گاو صندوقی به چنین بزرگی شوید که در آن بتوانید بخشی از تاریخچه یک ملت را هم ببینید

در این موزه تماشایی میتوانیم همت پادشاهان صفوی را در خریداری بسیاری از گوهرهای نفیس ایرانی را از هند، عثمانی، فرانسه و بریتانیا و  افزودن آنها به این گنجینه مشاهده کنیم. اگرچه ناگفته نماند در زمان صفویان پس از جنگ با سپاهیان افغان به رهبری محمود افغان و ورود آنها به میهنمان ایران گنجینه های دولتی ایران مورد غارت گرفتند. با این حال، پس از به سلطنت رسیدن نادر شاه، او مانع  بیرون رفتن میزانی از این آثار گرانبها از سرزمینمان ایران شد که در آن زمان در تملک اشرف افغان بود و  همچنین میزانی از این غنایم را در جریان لشکرکشی اش به هند پس گرفت. سرانجام در زمان رضا شاه، این جواهرات به بانک ملی ایران انتقال یافت.در نهایت در سال ۱۳۱۶ هنگامی که بانک ملی تاسیس شد،  این جواهرات ارزشمند به عنوان پشتوانه پول ملی در نظر گرفته شدند.

 اولین چیزی  در موزه که توجه ما را به خود جلب می کند، تخت باشکوه طاووس است. این تخت طاووس با آن تخت طاووس که نادر شاه از هند آورده بود، فرق میکند، چون آن تخت بعد از کشته شدن نادر شاه تکه تکه شد و به تاراج رفت. تخت طاووس زیبای موزه جواهرات در زمان فتحعلی شاه قاجار و به دستور او ساخته شده است.

بعد از دیدن تخت طاووس وارد سالن اصلی که می شویم. در آنجا آثاری چشم نواز و خیره کننده از قبیل الماس دریای نور(بزرگترین الماس صورتی رنگ جهان)، کره جواهر نشان(کره زمین بزرگی آراسته به جواهرات پر زرق و برق و تماشایی)، جقه نادری (اثری باشکوه و زیبا و با زمردی خوشرنگ) و... خودنمایی می کنند. شما همینطور میتوانید شمشیر، خنجر، بازوبند و انواع سلاح ها را در اینجا ببینید که سردمدار همه آنها شمشیر نادر است که مزین به ۱۸۶۹ قطعه الماس است.

بعد از همه اینها به تخت نادری می رسیم. این یکی تخت هم به دستور فتحعلی شاه ساخته شده. در اینجا منظور از تخت نادر کمیاب بودنش است. این تخت برای اوقاتی استفاده می شده که فتحعلی شاه به شکار وییلاق می رفته است.  

آدرس: خیابان فردوسی ، پایین تر از چهار راه استانبول ، ساختمان بانک مرکزی

 راه دسترسی: برای رفتن به موزه جواهرات میتوانید از مترو استفاده کنید و در نزدیکترین ایستگاه مترو به موزه، ایستگاه سعدی در خط ۱، پیاده شوید. بعد از اینکه از ایستگاه خارج شدید، باید تقریبا ۲۰۰ متر به سمت چهارراه استانبول پیاده روی بکنید و در نهایت در خیابان فردوسی جنوبی ساختمان بانک مرکزی را میتوانید مشاهده کنید.

ساعات بازدید: از شنبه تا سه شنبه از ساعت ۱۴ تا ۱۶:۳۰

۶.باغ‌ موزه مینیاتور

 

موزه

 

می خواهیم به شما بگوییم که در این باغ موزه شما تجربه دیدن بناهای ثبت جهانی شده ی ایران در فضایی سه هزار متر مربعی و فقط با پرداخت دو هزار تومان خواهید داشت و دیگر نیازی نیست هزینه های گزافی را  برای سفر به شهرهای مختلف پرداخت کنید.


شاید باورشان برایتان سخت باشد و از خود بپرسید مگر می شود ؟
جواب ما مثبت است. با ما همراه باشید تا شما را با این باغ موزه آشنا کنیم.

 این باغ در سال ۱۳۹۲ در شرق تهران ساخته شد و در این باغ ماکت آثار باستانی متناسب با مختصات جغرافیایی واقعی، نصب شده اند . در مرکز باغ مجموعه میدان نقش جهان اصفهان و در غرب این کاخ موزه مجموعه بیستون و دیگر مکان های باستانی مثل ارگ بم و چغازنبیل قرار دارند

از دیگر آثار جالب توجه که در این باغ موزه مینیاتور قرار دارند، می توان از تخت جمشید ،پاسارگاد ، تخت سلیمان ، گنبد سلطانیه ، کلیساهای ارامنه ، کوه وکتیبه بیستون ، مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی ، بازار تبریز ، آبشار های شوشتر و گنبد قابوس نام برد.

 

آدرس: خیابان جانبازان غربی – نبش اتوبان امام علی (ع)، جنب بوستان تمدن

راه دسترسی: نزدیکترین ایستگاه مترو به به باغ ‌موزه مینیاتور ایستگاه مترو گلبرگ در خط ۲ مترو است. در این ایستگاه از قطار پیاده شوید. بعد از اینکه از ایستگاه پیاده شدید، در خیابان نظام آباد به سمت جنوب حرکت کنید و بعد از چند دقیقه پیاده روی در خیابان نظام‌آباد به سمت جنوب و سپس گلبرگ به سمت غرب به بوستان تمدن (گلبرگ) و باغ‌موزه مینیاتور می رسید که در همین بوستان قرار دارد.

ساعات بازدید: همه روزه از ۸ صبح تا ۸ شب

۷.باغ موزه هنر ایران

 موزه

 

باغ موزه هنر ایرانی یکی از جاذبه های گردشگری شهر تهران است که در منطقه الهیه تهران قرار دارد. شهرت این باغ به خاطر وجود ماکت هایی از جاذبه های گردشگری معروف ایران است.

با سایت در سایت همراه شوید تا با هم گشتی در این باغ زیبا بزنیم.

تاریخچه این باغ به سال ۱۳۱۰ و دوران رضا خان پهلوی بر می گردد، ولی بسیاری از حوضچه ها و آب راه ها در سال ۱۳۸۴ به آن اضافه شده است و پس از بازسازی های کلی در سال ۸۴ سرانجام فعالیت خود را در سال ۸۶ به عنوان یک باغ موزه آغاز کرد.

 همان طور که در بالا گفته شد شهرت این باغ به خاطر ماکت هایی است که در این مجموعه به نمایش گذاشته شده؛ ماکت هایی از قبیل گنبد قابوس ، هشت بهشت ،عمارت چهل ستون ، پل تاریخی سی و سه پل،عمارت شمس العماره، باغ فین کاشان، کاروانسرای مهیار، برج آزادی تهران، نقش رستم و مقبره دانیال نبی.

 در کنار ماکت های معروف و حیرت انگیز این مجموعه،آثار و دست سازه های هنری هنرمندان معاصر کشور را هم میتوانید تماشا کنید. این آثار دیدنی در نگارخانه این موزه نگه داری می شود و بازدید از آنها در زمان های محدودی از روز امکان پذیر است.

 
آدرس: میدان تجریش ، خیابان شهید دربندی –خیابان دکتر حسابی
راه دسترسی: یکی از راه های آسان رسیدن به باغ موزه هنر ایرانی استفاده از مترو است. نزدیکترین ایستگاه مترو به این موزه ایستگاه تجریش است. از  ایستگاه  تجریش که خارج شدید، به ضلع جنوب غربی میدان بروید و از خیابان شهید دربندی (مقصود بیک) با تاکسی به موزه بروید. البته اگر اهل پیاده روی باشید، از مسیر خیابان شهید دربندی تا موزه ۱۵ الی ۲۰ دقیقه پیاده روی را پیش رو دارید.

ساعت بازدید: از ساعت ۹ تا ۲۱:۳۰

 

۸.باغ موزه هنر های معاصر

 موزه

 

این موزه یکی از موزه های جذاب و مورد علاقه ی اهالی فرهنگ و هنر است و در آن سیر تحولات هنر معاصر ایران در یک دوره محدود و مشخص را نشان می دهد.

 پیشنهاد ساخت این موزه را کامران دیبا ،پسر عموی فرح دیبا، مطرح کرد و با همکارانش به طراحی ساختمان موزه پرداخت و در ۲۲ مهر سال ۱۳۵۶ مصادف با تولد همسر محمد رضا پهلوی این موزه افتتاح شد.

  اگر اهل شرکت در فعالیت ها و رویداد های مهم هنری در زمینه هنر های تجسمی هستید، اینجا خود جنس است؛ مرکزی درخور و شایسته برای رویدادهای هنری. جالب هست که بدونید این موزه جامع‌ترین مجموعه از هنر غربی در قاره آسیا را در زمان تاسیس خودش داشته است. این موزه در کل ۹ گالری دارد . سه تا از گالری ها آثار ارزشمند هنرمندان خارجی مانند کلود مونه ، پیکاسو ، ونگوگ و .... است و شش گالری دیگر برای برگزاری نمایشگاه های موقتی و فصلی است.

بعد از عبور از گالری ها ، اثر زیبای هنرمند ژاپنی نورویوکی هاراگوچی قرار دارد که از روغن و پولاد ساخته شده و هر بازدید کننده ایی را به سمت خود می کشاند.

گنجینه ای بزرگ از آثار هنری ایران و جهان در این موزه وجود دارد که با تلاش دولت پهلوی و فرح دیبا خریداری شده اند که یکی از کمیاب ترین مجموعه های هنر مدرن است. از آثار هنرمندان ایرانی که در این موزه وجود دارند، می توان به  آثار هنرمندانی چون حسین زنده رودی، صادق تبریزی، آیدین آغداشلو، محسن وزیری مقدم، سهراب سپهری و... اشاره کرد.

 

آدرس: خیابان کاگر شمالی ، جنب پارک لاله

 

راه دسترسی: برای رسیدن به موزه هنرهای معاصر می‌توانید در ایستگاه مترو میدان انقلاب اسلامی در خط ۴ مترو تهران از قطار پیاده شده و از آنجا با تاکسی به پارک لاله و موزه هنرهای معاصر بروید.

ساعت بازدید: ۹ تا ۱۷:۴۵ و جمعه ها ۱۴ به بعد

۹.موزه خودرو

 موزه

 

اگر جز علاقه مندان خودرو هستید، پیشنهاد می کنیم با ما همراه شوید تا سری به موزه تاریخی خودرو بزنیم.


موزه خودرو دارای مکانی دنج و جمع و جور ولی پر از خودرو های قدیمی است و تاریخچه افتتاحش به ۲۹ اردیبهشت سال ۱۳۸۲ برمیگردد.

در سالن نمایش این موزه ۳ دستگاه موتور سیکلت ، ۴۵ دستگاه اتومبیل و ۲ ارابه کالسکه برای بازدید علاقه مندان قرار داده شده است.

از معروفترین خودرو های این موزه می توان از سه دستگاه از خودروهای قدیمی هندلی موجود که شامل رولز –رویس سیلور گوست احمد شاه قاجار، موریس آکسفورد و فیات تیپو ۵۱۹ است نام برد؛ خودروهایی که دیدنشان برای ما ممکن است بسیار جذاب و دل انگیز باشد.

اگه شما هم از اون دسته از افراد هستید که دیدن تجملات و وسایل نقلیه لوکسی که پادشاهان از آنها استفاده می کرده اند، جذاب هست، می توانید یکی از آثار مهم دیگر موزه، کالسکه سلطنتی ناصرالدین شاه، را هم ببینید.  این کالسکه جز قدیمی ترین کالسکه های سلطنتی موجود در ایران است. کالسکه زیبای دیگری هم در همین موزه وجود دارد. این کالسکه هم مخصوص تاجگذاری بوده است. هردوی این کالسکه ها ساخت کارگاه های معروف کالسکه سازی در اتریش هستند.

 

آدرس: بین کیلومتر ۱۰ و ۱۱ جاده مخصوص کرج -جنب بانک توسعه تعاون- داخل خیابان بیست و پنجم -موزه خودروهای تاریخی ایران
دسترسی: راه مناسب برای رسیدن به موزه خودرو استفاده از اتومبیل شخصی یا تاکسی های اسنپ است. علاوه بر این، شما می توانید با استفاده از مینی‌بوس‌های میدان آزادی که در این مسیر حرکت می کنند، به آنجا بروید.


راه دسترسی: راه مناسب برای رسیدن به موزه خودرو استفاده از اتومبیل شخصی یا تاکسی های اسنپ است. علاوه بر این، شما می توانید با استفاده از مینی‌بوس‌های میدان آزادی که در این مسیر حرکت می کنند، به آنجا بروید.

 ساعات بازدید: همه روزه ۸صبح الی ۸ شب

اشتراک گذاری :


مطالب مشابه
ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر

  • این سایت نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

ارسال
دیدگاه ها