پنجشنبه 29 فروردین 1403
ناگفته های رشته پزشکی چهارشنبه 26 تیر 1398  

ناگفته های رشته پزشکی

نویسنده : تیم سایت در سایت
چهارشنبه 26 تیر 1398

سایت در سایت با بررسی مشاغل محبوب به شما عزیزان در راستای انتخاب رشته مناسب کمک خواهد کرد. در این مطلب، تمام ناگفته های رشته و حرفه پزشکی را برایتان شرح دهیم.

ناگفته های رشته پزشکی

 

 

 مقدمه

انتخاب رشته از دغدغه های اصلی تمام افراد است زیرا رشته انتخابی تا حد زیادی بر آینده شغلی  تاثیر می گذارد و شاید به نوعی مسیر زندگی انسان را مشخص می کند. سایت در سایت با بررسی مشاغل محبوب به شما عزیزان در راستای انتخاب رشته مناسب کمک خواهد کرد. در این مقاله به بررسی حرفه مقدس و دشوار پزشکی می پردازیم. همراه ما باشید تا تمام ناگفته های رشته پزشکی را برایتان شرح دهیم.

پزشک کیست؟

    پزشک (به معنای دور کننده درد و بیماری) کسی است که به حرفه ی پزشکی که کمک به برگرداندن سلامت افراد از طریق گفتگو با بیمار و تشخیص و درمان بیماری می باشد، مشغول است، این حرفه نیاز به دانش بالایی در زمینه های آکادمیک رشته پزشکی مانند آناتومی، فارماکولوژی، فیزیولوژی و شناخت بیماری ها دارد.

 پزشک

  

 

پزشکان افرادی هستند که با توجه به تخصص خود در صورت بروز بیماری و آسیب دیدگی در اشخاص از طریق علوم پزشکی مانند آناتومی، فیزیولوژی و ...  به افراد بیمار و آسیب دیده در جهت بازگرداندن سلامت آنها کمک می کنند، پزشکان یا به صورت شخصی در مطب خود مشغول به مداوای بیماران هستند و یا همراه با کادر درمانی گسترده ای در بیمارستان ها کار می کنند، آنها همچنین می توانند علاوه بر درمان در پیشگیری از بیماری ها نیز یاری رسان مردم باشند، درصورتی که به ادامه رشته در این حرفه می اندیشید و به آن علاقمند هستید می توانید با مطالعه ی این مقاله بیشتر با وظایف، مهارت ها و حتی دشواری های این شغل آشنا شوید.

 

 

پزشک اطفال-وظایف و مهارت های پزشکی

 

مروری بر بازار کار رشته ی پزشکی در ایران

 

اشتغال پزشکان در مکان های زیر امکان پذیر می باشد:

• مطب های شخصی که می تواند مطابق میل پزشک در روستاها یا شهر دایر شود و پزشکان ویزیت مراجعان را در مطب انجام می دهند.

 

کار کردن پزشک در مطب شخصی

 

• بیمارستان ها و درمانگاه های خصوصی و دولتی.

 

 کار کردن پزشک در بیمارستان

 
• مراکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی و خانه های بهداشت که اغلب علاوه بر تشخیص، درمان و پیگیری بیماری ها مدیریت آنها نیز بر عهده پزشکان عمومی می باشد.


• وزارت خانه ها و سازمان های دولتی مانند سازمان انتقال خون و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

 

کار کردن پزشک در سازمان انتقال خون

• تدریس در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی.

 تدریس پزشک در دانشگاه پزشکی


  • انجام تحقیقات و مقالات علمی در زمینه پزشکی.


رشته پزشکی نسبت به سایر رشته ها دارای بازار کار و درآمد خوبی می باشد. این درآمد بنابر تخصص و محل خدمت پزشک متفاوت است، بر طبق آمار، متوسط حقوق یک پزشک عمومی حدود سه میلیون تومان برآورد شده است، این در حالی است که آمار دقیقی از درآمد پزشکان متخصص در دسترس نیست.

 درآمد شغل پزشکی

 

تحصیلات مورد نیاز برای شغل پزشکی چیست؟

 

دانشجویان پزشکی

 

تنها افرادی که فارغ التحصیل رشته پزشکی هستند می توانند در این زمینه فعالیت کنند، البته این افراد در صورت تمایل می توانند با گذراندن دوره های تخصصی در مقاطع بالاتر در یکی از رشته های زیر تخصص دریافت کنند: جراحی کلیه و مجاری ادراری، بیماری های پوست، جراحی مغز و اعصاب، بیماری های قلب و عروق، رادیولوژی، زنان و زایمان، بیماری های عفونی، بیماری های داخلی، روانپزشکی،گوش، گلو، بینی و جراحی سر و گردن، ارتوپدی و...

آیا شرح وظایف یک پزشک را می دانید؟ 

 پزشک مسئولیت پذیر
 

احساس مسئولیت و آگاهی از وظایف اخلاقی از مهم ترین و اصلی ترین وظایف یک پزشک است که او را در رسیدن به موفقیت کمک خواهد کرد، یک پزشک باید در مورد عوارض داروها و روند درمان با بیمار صادق باشد تا فرد بیمار بتواند روند ادامه درمان را به صورت آزادانه انتخاب کند، در ادامه اشاره ای مختصر به تعدادی از وظایف پزشکان خواهیم داشت:

تشخیص به موقع بیماری ها: به این معنا که پزشک با تکیه بر دانش و تجارب خود و در صورت لزوم استفاده از آزمایشات و عکسبرداری نسبت به تشخیص بیماری اقدام می نمایند.

 تفسیر عکس رادیولوژی توسط دکتر

 

پیگیری وضعیت بیمار و توصیه های درمانی مورد نیاز: گاهی ممکن است پزشک بدون نیاز به تجویز دارو توصیه های درمانی مورد نیاز را ارائه دهد.

 پیگیری وضعیت بیمار توسط دکتر

 


تجویز دارو در مواقع لزوم: تجویز دارو از جمله وظایفی است که پزشک باید با در نظر گرفتن تمام جوانب و عوارض احتمالی نسبت به آن اقدام کند.

 

تجویز دارو توسط پزشک

 

انجام جراحی (در صورت داشتن تخصص مربوطه): در صورتی که پزشک دارای تخصص و مجوز لازم باشد می تواند اقدام به جراحی کند.

 

انجام جراحی پزشکی

 


ارجاع بیمار به دیگر متخصصان و یا بیمارستان ها: پزشکان عمومی و یا پزشکان متخصص در صورتی به این نتیجه برسند که تشخیص و درمان  بیماری از حوزه توانمندی و تخصص آنها خارج است بیمار را برای تشخیص و درمان بهتر به پزشک یا بیمارستانی دیگر ارجاع می دهند.

 

 ارجاع بیمار به بیمارستان های دیگر توسط پزشک

 

به روز کردن خود: از طریق آشنایی با علوم و تجهیزات جدید پزشکی.

 

 پزشک در حال مطالعه برای به روز کردن دانش خود

 


 پزشکان همچنین با موارد زیر سروکار دارند:

• درخواست کمک از سایر حرفه های بهداشتی مانند فیزیوتراپیست ها و پرستاران.

 

 

مشاوره پزشک و پرستار

 

• مدیریت کادر پزشکی بیمارستان، نامه نگاری و نگهداری سوابق بیمار. 

 

گروهی از پزشکان در حال گفتگو

 

• آموزش های بهداشتی به گروه های خاص مانند خانم های باردار، افراد دیابتی یا معتادان.

 


 دکتر در حال صحبت کردن و راهنمایی دادن به خانم باردار


مهارت و توانمندی های مورد نیاز رشته پزشکی چیست؟

 
 
 ۱.از مهارت های اولیه ی یک پزشک مهارت شنیداری است، پزشک باید به خوبی به شرح حال بیمار گوش دهد  تا بتواند به تشخیص درست و روش  درمانی مناسبی برسد.

 مهارت شنیداری پزشک


  ۲. مهارت انجام معاینه ی سریع نیز از جمله توانمندی های حائز اهمیت یک پزشک می باشد تا بتواند در شرایط بحرانی با معاینه ی سریع در مورد نوع بیماری و روش درمان تصمیم گیری کند.

 مهارت پزشک در انجام معاینه



 ۳. توان حفظ خونسردی در برخورد با افرادی که به بیماری های سخت مبتلا می باشند، یک پزشک باید با آرامش با فرد بیمار صحبت کند و با امید بخش او باشد.

 توان پزشک در حفظ خونسردی

۴. توانمندی مدیریت بیمارستان، درمانگاه و کادر درمانی.

 

۵. قابلیت آموزش دادن و نظارت بر کارکنان.

 

ویژگی های شخصیتی پزشک را بشناسیم

 

روانشناس مهربان

  فردی که این نوع حرفه را انتخاب می کند علاوه بر تجربه و مهارت های علمی باید دلسوز و مهربان باشد تا بتواند بیماران را درک کند، این شخص باید با علاقه به کمک به همنوع وارد این حرفه شود تا بتواند فشار کاری بالای این شغل را تحمل کند، افرادی با آرامش و به دور از تنش و اضطراب برای این شغل مناسب هستند تا بتواند در شرایط بحرانی، آرامش خود و بیمار را حفظ کنند.

 علاقه به یادگیری و به روز کردن اطلاعات در زمینه تخصص مربوطه از جمله ویژگی هایی است که یک پزشک برای رسیدن به موفقیت نیاز دارد، همچنین یک پزشک باید تحمل فشار کاری بالا را داشته باشد زیرا ممکن است در برخی شرایط تا ساعات طولانی در مطب در حال ویزیت و یا در بیمارستان مشغول جراحی باشد.

 

آیا با دشواری های رشته پزشکی  آشنا هستید؟
 

پزشک خسته

 پزشکان علاوه بر درآمد بالایی که دارند با مشکلات زیادی مواجه هستند،گذراندن واحدهای درسی سنگین و تحصیل در سال های متمادی موجب می شود که آنها سال های طولانی از عمر خود را در حال تحصیل باشند، از سوی دیگر، پزشکان در طول زمان کار حرفه ای خود ممکن است با شرایط های بحرانی بسیاری مواجه باشند و حتی با بیمارانی روبرو شوند که نتوانند رفتار مناسبی را از خود نشان دهند، در این شرایط پزشکان باید با صبر و حوصله با اینگونه افراد همدردی کرده و شرایط آنها را درک کنند.

جمع بندی

  رشته پزشکی از مشاغل بسیار مهم در جامعه به شمار می رود که داشتن تعهدات اخلاقی شرط اول موفقیت در این عرصه است. افرادی که به دنبال تحصیل در این رشته هستند باید از صمیم قلب به نوع دوستی ایمان داشته باشند تا بتوانند مراجعه کننده¬های خود را به بهترین شکل ممکن درمان کنند. اگر  به تحصیل در این رشته می اندیشید باید از هم اکنون برای کسب رتبه خوب در کنکور برنامه ریزی کنید.

اشتراک گذاری :


مطالب مشابه
ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر

  • این سایت نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

ارسال
دیدگاه ها