جمعه 30 فروردین 1403
معرفی شغل روانشناسی برای علاقه مندان شنبه 08 تیر 1398  

معرفی شغل روانشناسی برای علاقه مندان

نویسنده : تیم سایت در سایت
شنبه 08 تیر 1398


در این مطلب به معرفی شغل روانشناسی می پردازیم که یکی از رشته های پر طرفدار دنیا است. این مطلب برای افراد علاقه مند به روانشناسی مفید و کارساز است.

 معرفی شغل روانشناسی برای علاقه مندان

 

رشته روانشناسی

 رشته روانشناسی

 رشته روانشناسی از جمله رشته های پر طرفدار در دنیا است و افراد بسیاری علاقه مند به تحصیل در این رشته هستند. هدف رشته روانشناسی بررسی رفتار انسان در شرایط متفاوت است. روانشناس به تحقیق و بررسی احساس، هیجانات، هوش انسانی و نوع رفتار انسان با محیط اطراف می پردازد.علم روانشناسی سعی می کند تا زوایای مختلف زندگی انسان را مورد مطالعه قرار دهد. این رشته جزو رشته های بسیار موثر در زندگی انسان است.

 
   ۱- روانشناسی عمومی:

روانشناسی عمومی

روانشناسی عمومی  درباره موضوعاتی مانند اختلافات خانوادگی، بررسی هوش و هیجانات انسانی، بررسی رفتارهای انسان در شرایط مختلف،تحقیق درباره هنجارها و ناهنجاری ها می پردازد.


 ۲- روانشناسی بالینی کودک و نوجوان:

روانشناس بالینی کودک و نوجوان 

روانشناسی بالینی کودک و نوجوان به بررسی رفتارها و نیازهای کودکان می پردازد و سعی در شناخت عوامل تاثیر گذار مانند شرایط محیطی و خانوادگی بر کودکان دارد. 

   ۳- خانواده درمانی:

خانواده درمانی 

خانواده درمانی از گرایش های پرکاربرد در زندگی انسان است، زیرا به بررسی تمام مشکلات و علت بروز مشکلات در خانواده می پردازد. در صورتی که اعضای خانواده ای با مشکلات عاطفی دست و پنجه نرم بکنند، می توانند با مراجعه به روانشناس  از مشاوره های آن ها برای بهبود روابط خود در خانواده کمک بگیرند

   ۴- روانشناسی صنعتی و سازمانی

روانشناس صنعتی و سازمانی 

اگر علاقه مند به بررسی ارتباط انسان با دنیای تجارت و کار هستید، باید گرایش روانشناسی صنعتی و سازمانی را انتخاب کنید.افراد فعال در این گرایش به تحقیق درباره عوامل تاثیرگذار بر کارایی کارمندان می پردازند تا بتوانند با ایجاد شرایط روانی مناسب از حداکثر توان کارمندان استفاده کنند.


۵- روانشناسی بالینی:

 روانشناسی بالینی

در این گرایش  بیشتر بر روی درمان و تشخیص مشکلات تمرکز می شود و اغلب به کارهای پژوهشی پرداخته می شود.

 
 ۶- سنجش و اندازه گیری روانشناسی (روان سنجی):

 روان سنجی- سنجش و اندازه گیری روانشناسی

در این گرایش از طریق آمار و آزمون های روانشناسی به بررسی شیوه های یادگیری پرداخته می شود.

بازار کار روانشناسی

 بازار کار روانشناسی

 با توجه به این که فرد دروس کدام گرایش از روانشناسی را در دانشگاه گذرانده است می تواند در مراکز مختلفی مشغول به کار شود.به عنوان مثال فردی که دارای مدرک روانشناسی عمومی است می تواند در مراکز مشاوره مشغول به کار شود و مشاوره های زناشویی و یا انتخاب شغل و یا حتی مشاوره های تحصیلی برای دانش آموزان ارائه دهد. روانشناسان با گرایش کودک و نوجوان می توانند در کنار حضور در مراکز مشاوره همچنین با مدارس و یا بهزیستی¬ها همکاری کنند. افرادی که در دانشگاه گرایش خانواده درمانی را انتخاب کرده اند می توانند به استخدام آموزش و پرورش و یا بهزیستی و یا سازمان های ارائه دهنده خدمات به خانواده دربیایند. روانشناسان صنعتی و سازمانی می توانند در شرکت ها مشغول به کار شوند و به ایجاد شرایط مناسب برای کارمندان کمک کنند و به بررسی مشکلات آن ها بپردازند.همچنین امروزه برخی خدمات مشاوره در برخی مراکز به صورت تلفنی و آنلاین نیز صورت می گیرد که فرد روانشناس در صورت علاقه می تواند به صورت تلفنی راهنمایی های اولیه را به افراد انجام دهد و در صورت نیاز به مراکز مشاوره ارجاع دهد تا با کمک از روانشناسان به صورت حضوری به رفع مشکل خود بپردازد.


میزان درآمد روانشناس

میزان درآمد روانشناس

 
درآمد روانشناسان با توجه به این که در مقطع کارشناسی ,ارشد و یا دکترا کار مشاوره انجام می دهند می تواند متفاوت باشد.یک روانشناس می تواند با اشتغال در یک مرز دولتی حقوقی مطابق با قانون قانون مدیریت خدمات کشوری دریافت کند.در صورتی که روانشناس مطب خود را داشته باشد میزان درآمد وی باتوجه به تعداد مراجعه کننده و حق مشاوره می تواند متفاوت باشد.داشتن سابقه و تجربه نیز از عوامل تاثیر گذار بر میزان دریافتی یک روانشناس خواهد بود.

  مهارت های یک روانشناس


مهارت شنیداری روانشناس
  
مهارت های یک روانشناس با توجه به گرایش تحصیلی آن ها می تواند متفاوت باشد. یک روانشناس در وهله اول باید از مهارت شنیداری بالایی برخوردار باشد،زیرا اکثر افرادی که به روانشناسان مراجعه می کنند نیاز دارند تا فردی به حرف های آن ها با آرامش گوش کند.  


 یک روانشناس باید از طرفی دارای مهارت گفتاری بالایی باشد تا بتواند راه کارهای خود را مناسب با وضعیت روحی فرد مشاوره گیرنده ارائه کند. مهارت برقرار کردن ارتباط از دیگر موارد مهمی است که می توان نام برد.

 مهارت گفتاری روانشناس

  یک روانشناس باید همینطور بتواند با افرادی که برای مشاوره می آیند یک رابطه امن ایجاد کند تا آنها بتوانند به راحتی  مشکلات خود را بازگو کنند .یک روانشناس باید بتواند در شرایط مختلف از خود انعطاف نشان دهد و با توجه به شرایط روحی بیمار رفتارهای مناسب با وضعیت او نشان دهد


 یک روانشناس باید مهارت مدیریت بحران را داشته باشد  و بتواند در شرایط دشوار تصمیم های سریع و درست بگیرد و در شرایط خاص کنترل خود را از دست ندهد.

 مهارت مدیریت بحران روانشناس

    داشتن مهارت حل مسئله  نیز از مهارت های ضروری برای یک روانشناس است.مدیریت زمان از دیگر مهارت های مهم یک روانشناس است، زیرا باید فرد روانشناس با برنامه ریزی صحیح بتواند در تعداد جلسات مناسب مشکل فرد مراجعه کننده را حل کند.

ویژگی های یک روانشناس

ویژگی های خوب یک روانشناس خوب- داشتن حس همدلی
یک روانشناس باید درخود احساس همدلی و نوع دوستی داشته باشد،زیرا در غیر این صورت نخواهد توانست به بیماران خود کمک کند.


از طرف دیگر فردی که علاقه مند به انتخاب شغل روانشناسی است باید شخص صبور و بردباری باشد و از شنیدن مشکلات، اختلافات و یا درمان بیماری های روانی خسته نشود.یک روانشناس باید احساس مسئولیت بالایی را نسبت به مراجعین خود داشته باشد و به آن ها اطمینان بدهد که در تمام مراحل درمان در کنار آن ها خواهد بود. 

   یک روانشناس خوب باید فرد بی طرفی باشد. اعمال نظرها با توجه به سلیقه شخصی مشاور می تواند مشکلات زیادی را پیش بیاورد. یک روانشناس باید از قضاوت های نا به جا پرهیز کند و تنها سعی در بازگو کردن تمام ابعاد موضوع داشته باشد. 

 ویژگی بی طرفی یک روانشناس خوب

   برای حل و ریشه یابی  مشکلات خلاق و کنجکاو باشد.همچنین داشتن اعتماد به نفس از دیگر ویژگی های بارز یک روانشناس است.در صورتی که بیمار  و یا مراجعه کننده مشاهده کند که روانشناس بر رفتار و حرکات  خود مسلط و مطمئن نیست نخواهد توانست به راهکارهای توصیه شده توسط روانشناس اعتماد کند.

از ویژگی های مهم دیگر یک روانشناس رازدار بودن و حفظ اسرار مراجعین خود است.در بسیاری از موارد مخصوصا در شهرهای کوچک افراد علاقه مند هستند تا مشکلات و یا بیماری آنها به صورت محرمانه باقی بماند از این رو یک روانشناس حرفه ای باید متوجه موضوع باشد و پرونده آن ها را به صورت محرمانه نگاه دارد.
ویژگی راز داری یک روانشناس خوب
یکی دیگر از خصیصه های یک روانشناس خوب داشتن صداقت است.یک روانشناس باید همواره با بیمار خود صادق باشد و از گفتن واقعیت ها پرهیز نکند.

وظایف یک روانشناس

 وظایف یک روانشناس

  یک روانشناس با توجه به این که در چه مرکزی مشغول به کار است، شرح وظایف مختلفی را خواهد داشت. از اولین وظایف یک روانشناس ایجاد پرونده برای مراجعه کننده خود جهت انجام پیگیری های بعد می باشد؛ به عنوان مثال، روانشناسان مشاوره ای باید به افرادی که برای حل مشکلات خود به آن ها مراجعه کرده اند، کمک کنند و راه های مناسب را برای رفع مشکل به آن ها پیشنهاد دهند.


 افرادی هم که کار مشاوره شغلی را انجام می دهند باید به سازمان ها و یا شرکت ها در جهت افزایش رضایت کارمندان از محیط کار تلاش کنند و سعی کنند تا با ارائه شیوه های مناسب میزان عملکرد آنها را افزایش دهند.در صورت لزوم باید روانشناس آزمون های روانشناسی  را برای تعیین تیپ شخصیتی و یا میزان هوش  مراجعه کننده خود انجام دهند. یک روانشناس خوب باید در جلسات و کارگاه های مربوط به شغل خود شرکت کند تا بتواند همواره میزان اطلاعات خود را به روز رسانی کند.

   روانشناس یک سری وظایف اخلاقی دیگر نیز دارد؛ به عنوان مثال، روانشناس در مواردی که فردی درباره موضوعی که اهمیت بسیار زیادی برایش دارد به مرکز مشاوره ویا مطب یک روانشناس مراجعه کند، اما توانایی پرداخت کامل حق ویزیت را نداشته باشد، می تواند با دادن تخفیف به این افراد نیازمند به آن ها در گرفتن مشاوره کمک کند.

 

 چه کسانی برای شغل روانشناسی مناسب هستند؟

اگر فردی مهربان و صبور و علاقه مند به کمک به مردم هستید می توانید به شغل روانشناسی به عنوان حرفه آینده خود فکر کنید.

 افراد مناسب برای شغل روانشناسی- فرد مهربان

  اگرچه با توجه به تیپ شخصیتی افراد نمی توان گفت که صد در صد می توانند در کدام رشته و شغل موفق باشند اما می توان تا حد زیادی در باره شغل های مناسب با آن ها صحبت کرد؛ به عنوان مثال شغل روانشناسی برای افرادی که بسیار عصبی  هستند و کنترل کمی بر رفتار خود دارند توصیه نمی شود زیرا فردی که برای مشاوره مراجعه می کند نیازمند این است که با فردی آرام درباره مشکلات خود صحبت کند و قطعا هیچ تمایلی نخواهد داشت تا از مشاوره های فردی استفاده کند که خود آن شخص فردی عصبی است.

  علاوه بر این، اگر جزو افرادی هستنید که علاقه مند به تحقیق و بررسی درباره رفتار انسان ها هستید و ریشه یابی رفتار انسان ها در شرایط مختلف برای شما جالب هست، پیشنهاد ما به شما انتخاب حرفه روانشناسی است.اگرچه خود شما قبل از انتخاب رشته و شغل می توانید به مشاور مراجعه کنید. مشاوران با انجام آزمون های مختلف و بررسی توانایی ها و مهارت های شما شغل های مناسب را پیشنهاد خواهند داد.

اشتراک گذاری :


مطالب مشابه
ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر

  • این سایت نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

ارسال
دیدگاه ها